Inne en Camille in Kameroen.reismee.nl

Shisong

Hey allemaal,

Het is alweer eventjes geleden, maar ik had al eens een tekstje getypt over onze eerste dagen hier in Shisong totdat de computer uit viel en weg was het tekstje.. en eerlijk gezegd had ik niet veel goesting om het helemaal opnieuw te typen (sorry). Nu wordt het echter wel eens tijd om de blog wat aan te vullen!

We zijn hier nu al een week en 4 dagen en het valt hier reuze goed mee! Iedereen is super vriendelijk en we zijn hier graag gezien… De eerste dagen was het een beetje wennen, niet omdat het hier helemaal anders is dan in België, maar vooral omdat ze hier zo weinig doen! In België moeten we helpen bij de borstvoeding, eten rondbrengen, spoelingen doen, belletjes beantwoorden… Hier moeten we niets van dit alles doen, gewoon 2 keer per shift de harttonen van de vrouwen in labour en de observatiepatiëntjes opvolgen en dat is het zowat.. Medicatie uitdelen mogen we niet doen (of toch voorlopig niet). We wachten dus gewoon elke dag tot er iemand in arbeid is.. en eerlijk gezegd, de zwartjes willen niet bij ons wittekes bevallen! Telkens als wij er niet zijn is het super druk en wanneer we er dan wel zijn, is het super rustig.. de eerste week zagen we slechts 1 bevalling. Dat was onze eerste dag en niet alleen onze eerste dag, maar ook de eerste dag van zo’n 10 andere studenten! We zitten hier aan de nursing-midwifery school en die begonnen ook aan hun eerste dag, het zijn wel allemaal eerste jaars studenten die nog niks mogen doen, enkel observeren.. Maar dus de eerste bevalling die we zagen zag er als volgt uit: Camille ondersteunde de vrouw, ik moest de medicatie optrekken en klaar leggen, de vroedvrouw deed ons de bevalling voor en 10 andere studenten stonden met hun mond open te staren.. Achteraf waren die studenten super enthousiast en maar tegen Camille aan’t zeggen dat ze zo actief was nie te doen! Blijkbaar was dat de eerste bevalling dat ze in hun leven zagen..

Er zijn ook andere studenten van Bamenda, die nurse zijn en nu een vervolgopleiding vroedkunde volgen, die moeten 60 bevallingen (als ik mij niet vergis) doen en zijn hier nog een week.. Zij krijgen dus voorlopig ook nog voorrang op ons om de bevalling te doen.. Maar we zijn niet getreurd, we zitten hier nog 3 maand en gaan zeker aan ons bevallingen geraken, daar ben ik van overtuigd! Eergisteren zijn er 8 vrouwen en2 keizersnede op 1 dag geweest (wel allemaal tijdens de dagshift, terwijl wij de nacht hadden potverdorie), vruchtbare dames hier!

We zijn ook al eens een bezoekje gaan brengen naar ‘the waterfall’ naar’t schijnt echt de moeite.. alle ja in het regenseizoen dan toch!Nu was er niet al teveel water te zien, al vonden we het nu ook al wel heel schoon!JNa een hevige regenbui zou het ook wel de moeite zijn en regen hebben we hier genoeg! ‘s nachts of soms ook overdag begint het soms plotseling heftig te regenen en… te hagelen! Het is hier dan wel boven de 20 graden, toch hagelt het hier. Dan valt ook de elektriciteit uit en zijn we blij dat we onze pillampen bij hebben.. ook elke dag rond 19uur valt de elektriciteit uit en op zondag werkt de elektriciteit hier ook niet en is er dus ook geen internet (dat hebben we vorige week ontdekt!) Gisterennacht was het ook stevig aan het onweren en hebben we de helft van onze nachtshift in het donker gezeten, gelukkig was er geen bevalling anders hadden we het met onze zaklampen moeten doen..

Wat is er nog gebeurd de voorbije week.. Ik heb mijn voet verbrand! Niet door de zon, maar door ‘hot oil’… Jaja we hebben echt wel al lekker gekookt en gegeten, al loopt het af en toe wel eens fout… Ik werk nu niet alleen in het ziekenhuis hier, ik ben er nu ook patiënt!Jkwestie van het ook eens langs de andere kant te bekijken hé… tweede graads brandwonden op mijn voet en 3 maal per dag zalfke smeren… Ik mag ook niet werken deze nacht en moet rusten en mag geen schoenen of sokken meer aandoen… Ik vermoed dat het deze nacht druk gaat worden, als ik er niet ben is het meestal toch druk.. hopelijk kan Camille dan enkele bevallingskes doen en een paar spannende dingen meemaken..

Voila, dit was een korte update van de voorbije week! Oh ja, ik moet ook nog even zeggen dat we in plaats van onze broek en vest nu ook een verpleegsterkleedje hebben, want met al dat rood zand hier worden die broeken zo snel vuil! Foto’s hiervan volgen later nog!JWe zullen proberen zeker 1 keer in de week de blog aan te vullen! De toestand van het internet laat ons niet altijd toe om onze blog aan te vullen…

Slaapwel !

En voor ik het vergeet; er is in de week een tweeling geboren ; Kamiel en Inne! :)

Reacties

Reacties

Schoubben Sanne

Oh meisjes,

Ik beleef bij het lezen van jullie blog precies alles opnieuw zoals vorig jaar.

Geniet ervan, het vliegt zo voorbij maar de ervaring is geweldig.

Nog veel succes en bevallingen!
Groetjes Sanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!