Inne en Camille in Kameroen.reismee.nl

We are saving lives!

Net de avondshift gehad.. Hectisch!

Vandaag waren er 7 vrouwen met beginnende arbeid, waarvan er (gelukkig eigenlijk) maar eentje bevallen is! Waarom gelukkig zullen jullie denken, wel het was weer eenzelfde scenario als we vorige week meemaakten. We hadden een klein madammeke, mooie arbeid volgens het boekske zeg maar.. Totdat ze volledig is en het kindje nie echt wilt zakken.. Om een lang verhaal kort te maken, de navelstreng zat strak rond de nek en daardoor kon het kindje dus niet echt indalen.. Marcel heeft da kind er echt uitgeduwd door op den buik te duwen, maar eigenlijk hadden ze beter een keizersnede gedaan!

Het kindje kwam er dus uit, zonder hartslag en zonder ademhaling.. weeral van da! Ik weer hartmassage en Camille ambubeademing.. En jawel we hebben weer een leventje gered! Het heeft eventjes geduurd, maar het kindje is er bovenop! We hebben het nog even in de incubator gelegd ter observatie, maar toen we weggingen was het boeleke wel goed! :) Hip hip hoera voor onszelf! Ik en Camille zijn nu echt wel getraind in het reanimeren van babytjes, liefst van al willen we het niet meer doen.. Maar langs de andere kant zegt iedereen ons dat we al goed kunnen oefenen hebben! Das natuurlijk ook weer waar, ik vind zelfs dat deze reanimatie 'beter' verliep dan vorige keer, we hadden het al eens gedaan en wisten beter wat we nu moesten doen..

Wat is er nog gebeurd, Rosettje (de vroedvrouw van het vorig verhaal) is opgenomen! Die was dus zwanger (24 weken) en met al die stress van de voorbije dagen (haar mamie is gestorven en we hadde hectische nachten) heeft ze dus plots bloedverlies gehad en ze had 4 cm ontsluiting, nu ligt ze dus bij ons op de afdeling en krijgt ze weet ik veel welke medicatie... Het kindje leeft nog, maar ik weet niet of het nog wel gaat blijve leven.. Ook madam Elizabeth (die met haren 3de tweeling) is vanaf morge niet meer on duty, ze krijgt drie weken vrijaf omdat ze terug last heeft van contracties.. Da menske was helemaal uitgeput! Ze vertelde mij dat haar papa een tweeling was en dat ze met 8 kinderen thuis waren, geen enkel daarvan tweeling, maar dat nu al haar broers en zussen wel tweelingen krijgen! Dan hebben we nog Symphrosia, ook zwanger en vroedvrouw en Bernadettje (die morgen jarig is!) en die hebben gelukkig nog geen problemen gehad met hun zwangerschap :) ! Eunice wou eigenlijk ook nu beginnen aan haar derde boeleke maar omdat de helft van de vroedvrouwen nu al zwanger is, wacht ze er mee.. alle geluk eigenlijk want die moeten hier allemaal in mei en juni bevallen, allemaal als wij net weg zijn! Jammer! Madam Elizabeth zei vorige week nog tegen mij, als ik aan het bevallen ben, zult gij in België van mij dromen.. ik denk dat ze gelijk zal hebben ! :)

Nog goed nieuws, onze deadline voor de literatuurstudie is met een week uitgesteld, hoera! Want we kregen het onze eigenlijk echt niet op tijd af, met al die hectische toestanden en overuren dat we doen hebben we niet zoveel tijd gehad.. behalve op zondag maar toen was er geen elektriciteit en dan konden we ook niks doen! (platte batterij van de laptop..)

Nog even dit, over het baby vondelingske: de mama is dus omgepraat en ik denk dat het allemaal goed komt! De baby is al een paar daagjes uit de couveuse en ligt nu samen met de mama in de ward.. De mama is echt super lief en zorgt heel goed voor haar boeleke! Eind goed al goed zodus..

Oh ja en Anatou (de vrouw die we moesten reanimeren) is al veeeel beter! Ze is in het weekend overgeplaatst naar de Female's ward maar komt nu altijd terug om haar babytje eten te geven.. Ze voelt zich weer kiplekker en ziet er ook heel goed uit! :) We saved her life as well!

Nu slapen en morge hopelijk een normale dag met veel gewone bevallingen!

Kathelijn

Amai, Inne, een echte heldin als ik het allemaal zo lees!

Groetjes uit België!

x